Wraz z każdą aktualizacją Minecrafta rośnie złożoność gry, co może prowadzić do zwiększonego obciążenia serwera i potencjalnych lagów.
Ten poradnik został przygotowany specjalnie dla wersji 1.21.5 na silniku PaperMC i ma na celu zwiększenie wydajności Twojego serwera poprzez odpowiednią konfigurację oraz zastosowanie sprawdzonych pluginów. Nie chodzi o ograniczanie możliwości gry, ale o inteligentne zarządzanie zasobami.
🛠️Kluczowe ustawienia w plikach konfiguracyjnych
📄server.properties
🔧 Ustawienia o dużym wpływie na wydajność:
view-distance
: Ustaw na 6–8; niższa wartość zmniejsza liczbę ładowanych chunków.
simulation-distance
: Zmniejszenie tej wartości ogranicza zasięg symulacji świata, co redukuje obciążenie serwera.
📄config/paper-world-defaults.yml
🔧 Ustawienia o dużym wpływie na wydajność:
max-auto-save-chunks-per-tick
: Zmniejszenie do 4–6, aby ograniczyć obciążenie zapisem danych.
delay-chunk-unloads-by
: Zwiększenie do 20–40, aby opóźnić zwalnianie nieaktywnych chunków.
optimize-explosions
: Ustawienie na true
, aby zmniejszyć obciążenie serwera podczas eksplozji.
use-faster-eigencraft-redstone
: Ustaw na true
, aby zoptymalizować działanie mechanizmów redstone.
⚙️Ustawienia o mniejszym wpływie na wydajność:
armor-stands-tick
: Ustawienie na false
wyłącza tickowanie stojaków na zbroje, co może nieznacznie poprawić wydajność.
📄spigot.yml
🔧 Ustawienia o dużym wpływie na wydajność:
entity-activation-range
: Dostosuj do 8–16 dla różnych typów mobów, aby ograniczyć ich aktywność poza zasięgiem gracza.
entity-tracking-range
: Zmniejsz do 32–48, aby ograniczyć zasięg śledzenia mobów.
merge-radius
: Ustaw na 2.5 dla przedmiotów i 4.0 dla expa, aby zmniejszyć liczbę obiektów.
⚙️ Ustawienia o mniejszym wpływie na wydajność:
mob-spawn-range
: Zmniejsz do 6 zasięgu spawnów mobów może wpłynąć na ich rozmieszczenie, ale ma mniejszy wpływ na ogólną wydajność.
📄bukkit.yml
🔧 Ustawienia o dużym wpływie na wydajność:
spawn-limits
: Ustaw na 50 dla potworów, 10 dla zwierząt, 5 dla wodnych i 2 dla ambient, aby kontrolować liczbę spawnujących się mobów.
ticks-per
: Ustaw na 1 dla mob-spawn i 400 dla autosave, aby zoptymalizować częstotliwość tych operacji.
Pamiętaj, że każda zmiana konfiguracji powinna być dostosowana do specyfiki Twojego serwera oraz potrzeb graczy. Zaleca się testowanie zmian na kopii serwera przed ich wdrożeniem na środowisku produkcyjnym.
Jeśli chcesz jeszcze bardziej zoptymalizować swój serwer Minecraft i zminimalizować lagi podczas eksploracji świata, polecam zapoznać się z naszym poradnikiem dotyczącym pre-generowania mapy za pomocą pluginu Chunky. Dowiesz się z niego, jak wygenerować świat z wyprzedzeniem, co znacząco poprawia wydajność serwera.
👉 Chunky – generowanie mapy dla lepszej wydajności serwera Minecraft