Po wprowadzeniu zmian w pliku konfiguracyjnym serwer musi zostać zresetowany, aby zmiany zostały zastosowane. Inną opcją jest użycie komendy /reload
w serwerowej konsoli lub bezpośrednio w grze.
Podczas edytowania pliku konfiguracyjnego ważne jest to, aby utrzymać oryginalną strukturę pliku. Tekst przed znakiem równości jest kluczem, a po znaku równości jego wartością. Linijki które rozpoczynają się hasztagiem są komentarzami - zmienienie lub usunięcie tych linijek nie ma żadnego wpływu na grę. Przykładowy, domyślny plik konfiguracyjny znajduje się poniżej:
allow-flight=false
Typ: boolean, Wartość domyślna: false
Określa, czy gracze mogą latać w trybie przetrwania, jeżeli posiadają modyfikację pozwalającą na lot. Parametr nie ma wpływu na tryb kreatywny.
false = latanie jest zabronione, gracze latający w trybie przetrwania dłużej niż 5 sekund są wyrzucani z serwera
true = latanie w trybie przetrwania jest dostępne, jeśli gracz posiada odpowiednią modyfikację
allow-nether=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Określa, czy portale Netheru mają działać.
false = portale netheru nie będą działać
true = serwer zezwala portalom netheru na przenoszenie graczy
announce-player-achievements=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Określa, czy gracze mają możliwość zdobywania osiągnięć.
false - osiągnięcia są wyłączone
true - osiągnięcia są dostępne
difficulty=1
Typ: integer, Wartość domyślna: 1
Określa poziom trudności panujący na serwerze.
0 - pokojowy
1 - łatwy
2 - normalny
3 - trudny
enable-query=false
Typ: boolean, Wartość domyślna: false
Włącza protokół Game4Spy, używany do uzyskania informacji o serwerze.
enable-rcon=false
Typ: boolean, Wartość domyślna: false
Włącza zdalny dostęp do konsoli serwera.
enable-command-block=false
Typ: boolean, Wartość domyślna: false
Określa, czy bloki poleceń mogą działać.
force-gamemode=false
Typ: boolean, Wartość domyślna: false
Nadaje graczom wchodzącym na serwer konieczność posiadania określonego trybu gry.
false - gracz po ponownym wejściu na serwer posiada taki sam tryb, jak przed ostatnim jego opuszczeniem
true - gracz zawsze po ponownym wejściu będzie posiadał określony tryb gry
gamemode=0
Typ: integer, Wartość domyślna: 0
Określa tryb gry.
0 - przetrwanie
1 - kreatywny
2 - przygodowy
3 - widz
generate-structures=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Określa, czy struktury mogą się pojawiać. Lochy będą się pojawiały również przy wartości false.
false - struktury nie będą pojawiały się w nowych chunkach
true - struktury będą generowane
generator-settings=
Typ: string, Wartość domyślna: brak
Ustawia opcję generatora mapy.
hardcore=false
Typ: boolean, Wartość domyślna: false
Jeżeli wartość wynosi true, gracze po śmierci będą mieli tryb zmieniony na widza. Aktywacja tego parametru nie spowoduje zmiany poziomu trudności na trudny.
level-name=world
Typ: string, Wartość domyślna: world
Wartość określa, pod jaką nazwą ma zostać zapisany folder z danymi świata.
Nazwy z apostrofem muszą mieć przed nim ukośnik wsteczny.
level-seed=
Typ: string, Wartość domyślna: brak
Określa, jakie ziarno generatora ma zostać nadane światu.
level-type=default
Typ: string, Wartość domyślna: default
Ustawia, jaki typ świata ma zostać wygenerowany.
default - świat standardowy
flat - świat superpłaski, bez opcji generowania struktur
largebiomes - świat bliźniaczy do domyślnego, lecz biomy są kilkukrotnie większe
amplified - świat domyślny ze zmienionym limitem maksymalnej wysokości budowania
customized - świat dostosowany do ustawień generatora z wartości generator-settings
max-build-height=256
Typ: integer, Wartość domyślna: 256
Określa maksymalną wysokość, na jakiej możliwe jest budowanie.
max-players=20
Typ: integer, Wartość domyślna: 20
Ustawia maksymalną liczbę graczy będących jednocześnie na serwerze. Warto zaznaczyć, że duża ilość graczy może pobierać bardzo dużą ilość pamięci RAM. Ekstremalnie duże wartości liczby graczy mogą także powodować błędy serwera.
max-tick-time=60000
Typ: integer, Wartość domyślna: 60000
Ustawia maksymalną liczbę ticków jaką może przyjąć serwer bez wyłączenia się. Kiedy liczba ticków zostanie przekroczona, serwer zostanie wyłączony.
-1 - wyłącz opcję (dodano w 14w32a)
max-world-size=29999984
Typ: integer, Wartość domyślna: 29999984
Określa, jak duży fragment świata jest dostępny dla graczy. Za osią o danej wartości pojawia się granica świata.
motd=A Minecraft Server
Typ: string, Wartość domyślna: A Minecraft Server
Pozwala na wyświetlanie tekstu pod nazwą serwera w menu serwerów. Uwzględnia formatowanie tekstu i znaki specjalne. Maksymalna liczba znaków w tekście to 59.
network-compression-threshold=256
Typ: integer, Wartość domyślna: 256
Określa ilość bajtów, po której przekroczeniu pakiety danych będą kompresowane. Uwaga: Ethernet, w przypadku pliku o wielkości 64 bajty i mniejszego, wymaga kompresji do przynajmniej 64 bajtów. Z tego powodu, wartość parametru w zakresie 1-64 nie jest korzystne. Zalecane jest wybranie innej wartości.
-1 - wyłącz kompresję danych
0 - kompresuj wszystko
online-mode=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Służy do sprawdzania, czy dany gracz jest zarejestrowany na stronie minecraft.net poprzez bazę danych kont. Jeżeli wartość to true, to gracz bez konta Minecraft.net nie połączy się z serwerem.
true - opcja włączona. Gracz bez zarejestrowanego konta Minecraft nie dostanie się na serwer
false - opcja wyłączona. Każdy gracz może dostać się na serwer
op-permission-level=4
Typ: integer, Wartość domyślna: 4
Ustawia poziom uprawnień dla operatorów.
1 - operatorzy mogą budować na terenie spawnu
2 - operatorzy mogą używać komend /clear, /difficulty, /effect, /gamemode, /gamerule, /give i /tp oraz edytować bloki poleceń
3 - operatorzy mogą używać komend /ban, /deop, /kick, i /op
4 - operatorzy mogą używać komendy /stop
player-idle-timeout=0
Typ: integer, Wartość domyślna: 0
Jeżeli wartość jest wyższa niż 0, gracz trwający w bezczynności dłużej niż podaną liczbę minut zostanie wyrzucony z serwera.
Uwaga: Czas jest liczony od nowa, jeżeli gracz wykona jedną z następujących czynności:
Podświetlenie okna z grą, zaklęcie przedmiotu, umieszczenie tabliczki, kopanie bloków, stawianie bloków, zmiana przedmiotu trzymanego w dłoni, animacja gracza, ruch, zmiana statusu klienta serwera, wiadomość na czacie lub użycie bytu
pvp=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Włącza tryb PvP na serwerze. Niebezpieczeństwa będą nadal zadawać graczom obrażenia nawet przy włączonym trybie false.
true - gracze mogą zadawać sobie nawzajem obrażenia
false - gracz nie może uśmiercić innego gracza
query.port=25565
Typ: integer, Wartość domyślna: 25565
Uruchamia protokół Query.
rcon.password=
Typ: string, Wartość domyślna: brak
Ustawia hasło do protokołu RCON.
rcon.port=25575
Typ: integer, Wartość domyślna: 25575
Uruchamia protokół RCON na serwerze.
resource-pack=
Typ: string, Wartość domyślna: brak
Parametr opcjonalny, pozwala określić, jaka paczka zasobów ma być używana na serwerze.
resource-pack-sha1=
Typ: string, Wartość domyślna: brak
Opcjonalny parametr SHA-1 aktywujący paczki zasobów zapisane w ciągu szesnastkowym.
server-ip=
Typ: string, Wartość domyślna: brak
Parametr opcjonalny, służy do wiązania serwera z danym IP. Zaleca się pozostawienie tego parametru pustego.
server-port=25565
Typ: integer, Wartość domyślna: 25565
Ustawia port hosta serwera. Port musi być nadany, jeżeli serwer jest hostowany poprzez sieć NAT.
snooper-enabled=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Określa, czy serwer ma przesyłać dane Snoopera na stronę http://snoop.minecraft.net.
false - opcja wyłączona
true - opcja włączona
spawn-animals=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Określa, czy zwierzęta mogą pojawiać się naturalnie.
true - pozwala mobom na samoczynne pojawianie się
false - zwierzęta nie mogą się pojawiać naturalnie
spawn-monsters=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Określa, czy potwory mogą się pojawiać naturalnie w świecie. Opcja ta nie ma wpływu na poziom trudności. Jeżeli włączono false, a poziom trudności jest inny niż pokojowy, potwory mogą być przywoływane komendami, jajkami spawnującymi i spawnerami potworów.
true - opcja włączona. Potwory mogą pojawiać się naturalnie
false - opcja wyłączona. Wrogie moby nie będą pojawiać się naturalnie
spawn-npcs=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Określa, czy osadnicy mogą się pojawiać.
true - opcja włączona. Osadnicy będą się pojawiać naturalnie
false - wyłączone. Brak osadników występujących naturalnie
spawn-protection=16
Typ: integer, Wartość domyślna: 16
Określa, jak duży teren wokół spawnu serwera ma być chroniony. Ustawienie parametru na 0 nie spowoduje wyłączenia się ochrony terenu - wartość taka chroni pojedynczy blok w miejscu spawnu. Wartość 1 chroni teren 3×3 bloki wokół punktu spawnu, 2 - 5×5, 3 - 7×7 itd. Opcja ta nie jest uwzględniana gdy na serwer wchodzą pierwsi gracze. Jeżeli w pamięci serwera nie ma żadnych operatorów, ochrona spawnu będzie wyłączona dopóki tacy się nie pojawią.
use-native-transport=true
Typ: boolean, Wartość domyślna: true
Zwiększa wydajność serwera na systemach Linux. Optymalizuje wysyłanie i odbieranie danych z systemu Linux na serwer.
true - opcja włączona
false - opcja wyłączona, optymalizacja odbierania i wysyłania danych jest zatrzymana
view-distance=10
Typ: integer, Wartość domyślna: 10
Określa, jaka jest maksymalna widoczność terenu (ilości chunków) przesyłana do gracza przez serwer, podawana w promieniu.
white-list=false
Typ: boolean, Wartość domyślna: false
Aktywuje białą listę na serwerze. Jeżeli serwer ma uruchomioną białą listę, gracze na niej niebędący nie mogą połączyć się z serwerem. Przeznaczone głównie dla serwerów prywatnych. Gracz pełniący funkcję operatora może połączyć się z serwerem, nawet jeśli nie jest na białej liście.
false - biała lista jest wyłączona
true - biała lista jest włączona i można ją edytować w pliku whitelist.json